Thursday, September 24, 2009

solat raya di Masjid Besi

dah lama saya&mr.R bercita2 nak solat di Masjid Besi...
tapi tak berkesempatan bersolat tarawih di sana, solat kat rumah @ surau aje...
so, raya ni kene pergi gak...
walaupun mr.R kene kerja malam raya, nampaknye die yg terlebih eksaited nak pergi solat raya...
saya pun bangun agak lewat memandangkan saya & raina sama2 teman bapa die kerja malam raya tu...
raina tido kul 3 pagi ye kawan2, tolong saya bakar lemang ngan rebus ketupat...
dan bangun kul 7 pagi, mandi dan pakai baju kurung raya yg besar, saiz 2 :)

muke ngantuk

nasib ade bibik, mau saya tak pergi kalau berdua aje ngan raina...
saya bentang kain dan letak raina antara saya & bibik...
die nangis lak time takbir ke-3, last2 angkat jugak takut ganggu jemaah yg lain...
tahiyat akhir, saya letak raina dan masuk masbuk solat raya...
die nangis jugak, sekejap aje sebab bibik angkat raina bile udah habis solat...
dan saya sambung solat, termasuk takbir 7x rakaat pertama dan 5x rakaat kedua...
takbir sendiri ni, tak tau boleh ke tidak :?

masjid besi ni cantik sangat...
tepi kiri dan kanan dewan solat ade kolam...
teman pejabat bercerita, ade pakcik jatuh kolam time tarawih :?
waktu tarawih pun sejuk aje sebab open air kan, so angin bertiup dari tasik...
budak2 sibuk main air kat kolam... mak budak pun join sekaki :p
saya minta seorang budak perempuan (cantiklah budak ni!) jadi model saya...
mak die tak dapat balik raya sebab bertugas di Hospital Putrajaya...
ramai gak orang solat raya di masjid, tak balik kampung ke?
bas bawa pekerja Bangladesh & Indonesia aje dah 4 bas...



balik rumah terus hidang ketupat palas dan lemang dengan rendang daging, serunding dan daging dendeng...
buat ala kadar aje untuk isi perut kami...
cam sedih lak jauh di perantauan *sob**sob*
bersyukurlah atas nikmatNya...

No comments: