Sunday, August 16, 2009

berdikit-dikit

seorang teman akan bertunang akhir tahun dan berumah tangga tahun hadapan... die minta pendapat saya, oh banyaklah die tanya... macam korang buat gak time baru nak kahwin... hantaran berape? buat jamuan berapa habis? warna tema ape? nak nikah hari sama ke hari lain? jamuan gune duit sendiri atau mak bapak tolong? elok buat kat rumah ke dewan? sampailah kawan saya tanya perlu ke tak nak honeymoon, saya jawab suke hati, hanya mungkin kahwin banyak gune duit, kalau rase mampu pergilah honeymoon... esoknye die call saya tanya perlu tak die pergi honeymoon, saya jawab terpulang pada kewangan masing2... dan die tanya lagi, dalam negara ke luar negara... saya jawab terpulang juga pada kewangan sendiri... dulu, saya berbulan madu atas sponsor ayah&umi saya (bilik hotel aje!) di Bukit Tinggi Resort, bukan kt Indonesia, Malaysia aje... tapi waktu tu saya dah mengandung... udah, kawan saya hendak honeymoon kat Bukit Tinggi gak...

tapi yang menjadi persoalan besar teman saya ini adalah barangan yang penting di rumah dan elektrik lagi2 mereka yang terus berpindah di rumah sendiri... dulu waktu saya bertanya pendapat ramai orang, jawapan paling laris adalah katil... kalau takde katil, mane mau tidur tapi waktu tu, kami tak beli katil pun... dua2 tidur atas tilam bujang masing2 di ruang tamu heheh tapi minggu kami kahwin tu jugak kami beli katil dan tilam... yelah manalah taw dapat hadiah kahwin, katil dan tilam... haru juga ade orang usung tilam pegi kenduri kahwin :) sebaik2nya mereka yang hendak berkahwin senaraikan benda apa yang perlu dibeli (dan benda yang dijangka dapat dari hadiah kahwin hehehe :)

saya dan mr.R dulu menyewa rumah di Kondo Taman Kenari yang mana mr.R duduk sebulan sebelum kahwin... benda pertama yang kami beli berdua adalah fridge beberapa bulan sebelum kahwin dan diletakkan di rumah sewa saya... so, 1 minggu sebelum majlis, saya angkut sekali barang2 saya dan fridge ke rumah kami... kemudian, kami beli mesin basuh... TV gune saje umi&ayah saya punye yang lama, siap ade video-tape player bersekali TV tu, sampai sekarang tak tukar2 sebab saya bukan hantu TV... PC dah ade... langsir, sofa, cooker dan blower tuan rumah sediakan... parent saya bagi vacuum cleaner dan mesin jahit setiap sorang dari kami (saya kawin dengan kakak dan adik saya gak!)...

bile dah kahwin dan dapat hadiah kahwin (saya dapat 5 rice cooker ok), baru senaraikan semula barang yang perlu dibeli.... kebanyakan kawan saya berfikiran matang, maksud saya matang di sini ialah mereka tanya barang apa yang takde dan mereka akan belikan kemudian (katil takde)... house-mate saya belikan blender, kuali, periuk (dengan harapan saya kerap masak, nampak sangat aku tak masak dulu!), kawan mr.R beli DVD player (yang dah lama tak digunakan), kawan baik saya belikan rak baju dan kettle, iron board dan byk lagi... kesimpulannya apa yang kami banyak beli adalah barang2 basah, bawang, cili kering, belacan, kicap, sos tiram, sos tomato, sos cili, biskut, maggi (waktu tu), ikan bilis, udang kering, penyapu, mop, baldi dll sampai saya bising ngan mr.R kenapa takde orang hadiahkan ni... (kalau ade orang hadiahkan bising pulak heheh tapi saya berterima kasih kepada kawan yang sanggup hadiahkan saya lesung batu yang sangat berguna, jauh die beli kat Padang Besar :)

alhamdulillah sekarang setelah setahun lebih berkahwin, kelengkapan rumah kami hampir lengkap... sofa, meja makan, beberapa almari... maksudnye, apa yang perlu telah ade... kirenye ape yang dibeli selepas ni adalah nafsu je kot :p kami tambahkan hot water dispenser, oven microwave, deep freezer yang dibeli kerana raina... laptop hadiah birthday, multi use printer+scanner+photostat machine, Streamyx untuk kegunaan bisnes mr.R... (ASTRO juga dilanggan, sebab ade teman datang rumah saya dan cakap, awe, satu channel ok pun ok, sentap mak ok!) walaupun tidak semewah mane jika dibandingkan dengan orang lain, kehidupan kami boleh dikatakan selesa jugak :)

diharap penjelasan di atas dapat jawab persoalan teman saya tersebut... Selamat Menempuh Hidup Berumah tangga...


p/s: saya rase honeymoon tu wajib lak untuk setiap pasangan suami isteri... waktu tu tempoh berkenalan suami isteri... bercinta tak sama dengan berkahwin :) berkahwin terserlah semua perangai sebenar samada baik dan buruk suami isteri :)

No comments: