Wednesday, August 19, 2009

dapur terbakar

saya tengah mandi bila tiba2 redza ketuk pintu bilik air dan jerit, dapur terbakar!!! saya buka pintu dan terbau asap... terus berlari ke dapur dan ternampak api dalam kuali... saya letak kain buruk tapi api masih belum padam... terus teringat emel ayah bagi so lembapkan kain buruk dan letak atas api! alhamdulillah api padam! baru saya teringat saya tak tutup api goreng ayam tadi...

waktu tu redza tengah suapkan raina makan, tiba2 terbau asap dan ternampak cahaya dari dapur! pergi dapur dan nampak api menjulang sampai ke siling... tutup api dapur, simbah air dan terus panggil saya! raina melalak dan tersedak2 sebab tersedut banyak asap! ya Allah, nasib redza ade! saya tak dapat bayangkan kalau waktu tu saya berdua dengan raina aje!

habis semua almari, siling, dinding warna hitam... dapur kami penuh dengan asap! nasib sebelum tu saya kemas dapur, saya alihkan barang2 di rak terbuka... cadangnye nak lawa2 kan tempat tu tapi dah jadi buruk pulak... terbayang gak kalau api sambar barang2 di situ, sure lagi teruk! huhuh :(

takpelah, moral of the story

- sentiasa berhati2 dan jangan lupa tutup api, punca gas, seterika etc (lagi2 dah ade anak kecil ni!)
- tahu bagaimana nak padamkan api, langkah2 keselamatan untuk keluar dari bangunan terbakar etc
- tahu barang2 yang mudah terbakar atau boleh menyebabkan kebakaran



sepatutnya entry saya pada hari ini adalah berkenaan cucur roti, satu pembaharuan yang cemerlang jika roti anda dah expired tapi masih belum tumbuh kulat hehehe dapat resepi dari sini... mula2 pelik tengok adunan (saya tak condifent nak tangkap gambar adunan!) tapi gamble je laaa dan hasilnya memang memberangsangkan! seriyes best giler! untuk lebih rangup, letak 2 biji telur...

3 comments:

Puan AA said...

wooo bahaye tuh!!!
sib baik sempat padam api..
xpe la dapor/dinding hitam, yg penting sume selamat..

haWa said...

tQ azree, tak taw ape jadi kalo api tu marak lebih lama... rak pun da jadi hitam, kalo terbakar (xmo pk!)...

dIRa said...

wooo.. glad smua xde pape! nxt time be more careful dear :)